Följ Studentum Sverige

studievägledning

eftergymnasial utbildning

arbetsmarknad

"Idag är jag min egen chef - och jag är snäll"

Blogginlägg   •   Jul 11, 2017 11:52 CEST

Författare, bloggare, entreprenör och influencer med över 94 000 följare på Instagram. Men även stress, ångest och utbrändhet. Studentum träffar Michaela Forni, 27, för att prata om karriär, duktig-flicka-syndromet och om hennes syn på framgång.

Bli grym på vad som helst

Blogginlägg   •   Jul 11, 2017 11:29 CEST

Om underbarnet Mozart hade levt idag hade han klassats som medioker bland dagens hårt tränade, unga pianister. Idag vet forskare mer om vad som krävs för att bli grym på något – och hur vi kan uppnå framgång inom vad som helst.

4 tips på hur du hittar studentbostad

Blogginlägg   •   Jul 11, 2017 10:48 CEST

Hösten närmar sig och så även letandet efter studentbostad. Här är fyra tips på hur du hittar en finfin lya.

Hanapee slår ett slag för att ligga på soffan

Blogginlägg   •   Jul 10, 2017 16:54 CEST

Luststyrda val och ett stort fokus på att må bra har tagit Hanna Persson dit hon är idag. Nyckeln är att ge sig själv utrymme att ta det lugnt ibland. – Det värsta jag vet är folk som tror att de måste vara upptagna för att vara lyckade, säger hon.

Nätverka dig till toppen

Blogginlägg   •   Jul 10, 2017 16:09 CEST

70 procent av alla kvalificerade tjänster tillsätts efter rekommendation. Men hur skapar man ett bra nätverk och hur hittar man nyckelpersonerna?

Jesper bytte fiktion mot verklighet

Blogginlägg   •   Jul 10, 2017 14:23 CEST

Jesper Salén är ett välkänt namn i den svenska film- och teatervärlden. Han debuterade redan 1993 i Kådisbellan men det var genom såpoperan Vita Lögner han slog igenom. Studentum träffar Sesper för att prata om dagen då han bestämde sig för att lämna skådislivet och bli läkare.

3 tips på hur du får pengarna att räcka i sommar

Blogginlägg   •   Jun 19, 2017 14:42 CEST

Sommaren är tuff för landets studenter. Det gäller att ha koll på slantarna. Här har du tipsen på hur du fixar sommaren.

Snabbskola i CV och personligt brev

Blogginlägg   •   Jun 19, 2017 13:53 CEST

Att skriva sitt CV och personliga brev tycker många är krångligt, hur börjar man? Vad ska finnas med? Vad är klokast att undvika? Studentum har pratat med Frida Björkman, rekryteringsansvarig på Educations Media Group som delar med sig av sina bästa tips.

Bästa bakismaten

Blogginlägg   •   Jun 19, 2017 12:58 CEST

Fest igår? Ont i huvudet och illamående idag? Frukta ej – vi har samlat våra bästa bakismattips. För att tillfredsställa alla olika plånböcker har vi också valt att dela in bakismaten i tre olika prisklasser, bara en sån sak!

5 saker att  se fram emot efter examen

5 saker att se fram emot efter examen

Blogginlägg   •   Jun 19, 2017 10:08 CEST

Att sluta plugga är både fantastiskt och fruktansvärt på samma gång. här är peppen du behöver för att inte bli en evighetsstudent.

Klocka din marknadsföring

Blogginlägg   •   Jun 19, 2017 08:55 CEST

Tiden som besökarna tillbringar på din hemsida är en viktig indikator på hur de tar till sig ditt budskap. Om besökarna lämnar din sajt utan att tillbringa tillräckligt med tid för att kunna ta det till sig så är det något som måste åtgärdas! Men vad är egentligen en ”bra” genomsnittlig besökstid?

Såhär är det att jobba som fotograf

Blogginlägg   •   Jun 12, 2017 11:57 CEST

En stenhård bransch med hög konkurrens och krav på stort eget driv. Så beskrivs ofta fotografyrket och yrkesfotografen Viktor Fremling håller med – du måste tro på dig själv och din egen förmåga. Men brinner du för yrket uppväger fördelarna utan tvekan nackdelarna. - Det är skitkul att träffa nya människor, lyfta fram deras karaktärer och utöva det konstnärliga i yrket, säger han.

Frågorna du ska ställa på arbetsintervjun

Blogginlägg   •   Jun 12, 2017 11:22 CEST

​En lyckad arbetsintervju beskrivs ofta i termer som ”den var avslappnad” och ”det blev en bra dialog mellan oss”. Faktum är att nära 60 procent av svenska rekryterare tycker att arbetssökande ställer för få intervjufrågor under arbetsintervjun och vill att kandidaten ska visa sig intresserad och ställa frågor. Detta enligt CareerBuilder.se.

Så här är det att plugga till läkare i Polen

Blogginlägg   •   Jun 05, 2017 12:49 CEST

London, L.A, Lismore eller Luxemburg? Drömmer du om att bo och leva utomlands en period av ditt liv och samtidigt studera? Då är utlandsstudier en fantastisk möjlighet! Välj mellan allt från en kortare språkresa till att läsa ett helt utbildningsprogram utomlands.

Sommarjobb eller sommarkurs?

Blogginlägg   •   Maj 29, 2017 11:41 CEST

Nu nalkas sommaren och för att kunna njuta till max behöver du pengar. Frågan är: sommarjobb eller sommarkurs?

Ebba von Sydow om journalistyrket

Blogginlägg   •   Maj 26, 2017 11:17 CEST

Ebba von Sydow visste tidigt att hon ville jobba med media. Redan i grundskolan gjorde hon egna tidningar och sedan dess har det fortsatt. Det första uppdraget hade hon redan under gymnasietiden då hon sände studentradio på Chalmers i Göteborg.

​Inför studievalet – detta är utbildningstyperna!

Blogginlägg   •   Maj 17, 2017 10:56 CEST

En kort utbildning med många praktiska inslag, en master på universitet eller varför inte plugga deltid och på distans? Studentum reder ut skillnaderna mellan de olika utbildningsformerna.

Både skrivkramp och kreativitet som författare

Blogginlägg   •   Maj 15, 2017 17:08 CEST

Dela med dig av det du skriver, läs andras texter och hoppa på en skrivkurs. Det är tre tips författaren Gunnar Ardelius ger till dig som har skrivdrömmar. - Att få vara kreativ och göra det man älskar är fantastiskt, säger han.

Hur är det att studera på en folkhögskola?

Blogginlägg   •   Maj 15, 2017 16:18 CEST

​Vill du få grundläggande behörighet för vidare eftergymnasiala studier eller fördjupa ditt intresse inom ett särskilt ämne? Folkhögskoleutbildningar finns på en mängd olika områden med undervisningsformer anpassade för just ditt behov!

Så här är det att jobba som Art Director

Blogginlägg   •   Apr 27, 2017 10:27 CEST

Ett kreativt yrke med högt tempo där utmaningen främst ligger i att balansera mellan igenkänning och nyskapande. Så kanske man kan sammanfatta 27-åriga Lovisa Haglunds spännande jobb som art director.