Pressrum

Följ Studentum Sverige

Fem orsaker att satsa på recensioner

Blogginlägg   •   Jun 02, 2016 15:08 CEST

Valet av produkter och tjänster baseras i allt högre grad på andras omdömen och erfarenheter. Innan vi bokar ett hotell, köper hörlurar eller väljer utbildning vill vi veta ”vad tycker andra?” En service för kunden med andra ord, men vilka andra orsaker finns det för dig som företag att satsa på ett recensionsverktyg? Studentum.se har listat fem argument.


1. Ökar konverteringen 

Produkter med recensioner har en högre konverteringsgrad. Det är alltså betydligt mer sannolikt att en besökare gör ett köp om produkten har recensioner. Det är lätt att dra slutsatsen att negativa recensioner har motsatt effekt, men det stämmer inte alltid! Stora hörlurar eller en lång utbildning kan vara en negativ faktor för en person, men positiv för en annan. Även antalet recensioner har betydelse för konverteringen. Fler recensioner ökar konverteringsgraden.

2. Syns bättre

Produkter med recensioner ger ökad synlighet på Google eftersom innehåll skapat av användare premieras i sökmotoroptimeringen. Synligheten för din produkt ökar även tack vare de stjärnor som syns under rubriken och url:en i träffresultatet.

3. Sänder ut viktiga signaler

Recensioner ger inte bara konsumenten mer information om din produkt. De ökar även transparensen och trovärdigheten för varan och ditt företag samt signalerar om att andra har valt just dina hörlurar. Undersökningar visar att en stor majoritet litar lika mycket på digitala recensioner som rekommendationer från familj och vänner (“word by mouth”). Kom dock ihåg att besvara eventuella negativa recensioner, det ökar kredibiliteten och seriositeten för ditt varumärke.

4. Aktiverar besökaren

De flesta företag eftersträvar interaktivitet och aktualitet på sin webbsida. Detta görs vanligtvis genom integrering av sociala medier och möjligheten att ställa frågor i form av FAQ:s. Att låta kunden skriva ett omdöme om din produkt är ytterligare ett sätt att aktivera och skapa en dynamisk hemsida där tvåvägskommunikation är målet.

5. Tar tempen på dina produkter

Alla seriösa företagare har som ambition att förbättra och utveckla sin verksamhet, även du - visst? Kundrecensioner ger dig en fantastisk möjlighet att ta tempen på dina produkter, se var styrkorna finns, men även ta fasta på svagheterna – det kan vara där framtidens guldgruva gömmer sig!

Studentum.se

Studentum.se är Sveriges största söktjänst för eftergymnasial utbildning med över 500 000 besökare per månad. Recensera mera är ett projekt som drivits under våren 2016 för att öka informationen om kundnyttan med recensioner inom digital marknadsföring. Se exempel på Studentums recensioner här!

Text: Andrea Karlsson

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera