2018-10-31 15:25Bloggposter

SEO för nybörjare

SEO för nybörjareSEO för nybörjare

En bra text eller hemsida ska inte bara vara intresseväckande och informativ för besökaren. Den ska även vara anpassad och optimerad för sökmotorerna. Men vad är egentligen sökmotoroptimering och varför är det viktigt?

”SEO-anpassad text”, ”skriven för Google” eller ”SEO:ad”. Det är uttryck som de flesta slänger sig med nuförtiden. Det låter avancerat, men är egentligen väldigt enkelt. På samma sätt som du vill att era besökare ska förstå, ta till sig och ranka din sajt så högt som möjligt, vill du även att sökmotorer så som Google eller Bing gör det. På Studentum jobbar vi mycket med sökmotoroptimering, eller SEO som det kallas, och optimerar både våra egna och dina texter för att de ska hamna så högt upp på Google som möjligt.

Varje dag görs runt 40 miljoner sökningar på Google efter allt mellan himmel och jord. När någon av dessa googlingar handlar om utbildning, framför allt om utbildning inom ditt område, vill du såklart att ni ska hamna överst i den organiska träfflistan! Fördelarna med det är många: ni syns där era presumtiva studenter finns – de har ju de facto gjort ett aktivt val genom sin sökning – och det är ett kostnadseffektivt marknadsföringssätt. Att sökmotoroptimera både era texter på Studentum och på era egna hemsidor lönar sig med andra ord i längden.

Men hur hamnar man i toppen av träffresultaten då? Det finns ingen universal formel på exakt hur man ska göra för att knäcka Googles algoritmer...

Men det finns flera parametrar vi vet att är viktiga:

1. Bilder kompletterar text – de ersätter dem inte!

Eftersom Googles algoritmer än så länge inte kan läsa av innehåll på bilder och flashanimationer är det viktigt att du inte skapar sidor som endast innehåller bilder med text på. Bilderna är ett viktigt komplement till texterna, men ska inte ersätta dem.

2. Ett budskap per sida

En sida fullspäckad av olika sorts information är varken begriplig för besökaren eller för sökmotorn. Informera om en sak i taget; en beskrivning av kockutbildningen på en sida, om skolan på en annan och FAQ:s på en tredje.

3. Skapa en så ren och klassisk kodning av din hemsida som möjligt

Det ska vara lätt för Googles robotar att läsa av innehållet på sajten.

4. Använd ett relevant nyckelord i texten

Är det en kockutbildning ni bedriver ska du använda ord som ”kockutbildning”, ”utbilda dig till kock” eller ”utbildning till kock” i huvudrubriken, ingressen, mellanrubriker, brödtext och bildtext. Notera dock att det inte handlar om att spamma texten med nyckelordet, försök istället att på ett naturligt sätt föra in det i texten. För att veta vilket nyckelord som är mest relevant, dvs. vilket ord som flest söker på när de vill utbilda sig till kock, kan du använda verktyget Google Sökordsplanerare.

5. Skapa tydlig URL

Uniform Resource Locator, URL, eller på svenska kallat webbadress, är den teckensträng som identifierar en webbsida på nätet och har i uppgift att beskriva innehållet på sidan så bra som möjligt. T.ex: https://www.studentum.se/utbildning/kockutbildningar.

6. Skapa en meta beskrivning per sida

Meta beskrivningen syns precis under din URL i Googles träfflista och är som ett skyltfönster till din butik – den ska på ett snabbt och spännande sätt locka dina besökare att öppna dörren och ta del av dina erbjudanden. Alla sidor på din hemsida bör ha en meta beskrivning om max 150 tecken.

7. Skriv för webben!

Att läsa text på en skärm tar längre tid än i print. Dessutom är det många som läser i sina telefoner. Det är alltså viktigare än någonsin att hålla sig till grundreglerna för hur man skriver för webben: En tydlig och intresseväckande rubrik, kortfattad ingress, flera mellanrubriker och korta texter om max fem rader per stycke. Bryt gärna upp texten med hjälp av punktlistor och blankrader för att skapa mer luft på sidan. Det är inte bara era besökare som kommer att tacka er – sökmotorerna älskar tydlighet och relevans!