2018-11-23 08:44Bloggposter

Snabbkurs i bildspråket - så blir du en bättre publicist!

Snabbkurs i bildspråketSnabbkurs i bildspråket

Okej, bilder är viktiga. Men hur går man praktiskt till väga i sina val av bilder och vad är egentligen en riktigt bra bild? Här reder vi ut grunderna i bildspråket!

1. Bildstorlek

För att få så små bildfiler som möjligt, som laddar snabbare, bör du se till att skala ner bildernas storlek före uppladdning. Kolla upp hur brett utrymmet där bilden ska ligga är och skala om bilden till den storleken.

2. Filformat - JPEG, PNG eller GIF?

JPEG är det vanligaste formatet för bilder på webben och också det du bör använda. Det komprimerar bilden på ett bra sätt, innehåller många färger och fungerar överallt. PNG använder du om du behöver frilagd bakgrund, exempelvis för din logotyp. GIF används sällan nu för tiden och fungerar inte i alla enheter och webbläsare. Vill du skapa små bildsekvenser, som en kort lågupplöst video utan ljud, är GIF ett alternativ. Kvaliteten är dock usel och vår rekommendation är istället att använda sig av en film på sin hemsida.

3. Vilka bilder är bra?

Det kan vara svårt att välja bilder. En enkel riktlinje är att de ska vara personliga, professionella och relevanta. Ett tips är att låta dina bilder flöda ut till kanten av webbläsaren. Bryt av flödet längre ner på sidan med en stor fullbreddsbild som väcker den scrollande besökarens intresse och visar på nytt intressant innehåll.

4. Placering av bilder

Genom att placera bilder på ett smart sätt blir din hemsida snyggare och besökarnas helhetsintryck förhöjs. Det kan vara en bra idé att ha en enhetlig struktur där exempelvis varje undersida har en bred bild i toppen och en mindre bild till höger i andra textstycket. Då känner man igen sig när man surfar runt. Bilder kan också användas för att dela upp långa textstycken och göra dem mer lättlästa.

5. Sökmotoroptimera dina bilder

Genom att döpa om filnamnet på bilderna till exempelvis rosa-cykel.jpg berättar du för sökmotorerna vad bilden föreställer och ökar således chanserna att komma med i träfflistan för bildsök. Vidare är alt-texten, ofta kallad bildtexten, och titeln ytterligare ett sätt att berätta för sökmotorerna vad bilden föreställer. Dessutom ger det synskadade information om vad för bilder sidan innehåller, då deras textläsare kan läsa upp dessa.