Pressrum

Följ Studentum Sverige

Lär känna dina framtida studenter!

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2017 12:52 CEST

Vilka når du ut till genom ditt nuvarande sätt att kommunicera och hur bra känner du din målgrupp?

Vilka når du ut till genom ditt nuvarande sätt att kommunicera och hur bra känner du din målgrupp? Genom en målgruppsanalys kan du spara både tid och pengar.

För att kunna skriva så att man når ut till sin målgrupp måste man först veta vilken målgruppen är, vad som lockar dem och vad de letar efter. Ofta behöver man inte göra en hel målgruppsanalys - det räcker mycket väl att definiera ett par nyckelpunkter som är karaktäristiska för dem. I detta fall: “Vad är viktigast för vår målgrupp i deras utbildningsval?”

Gräv där du står!

Ett snabbt och enkelt sätt att göra detta är att fråga dina nuvarande studenter, de har ju redan valt er! Välj ut ett par elever och gör en kort intervju om vad som gjorde att de valde er skola framom någon annan. Deras svar är vad du ska utgå från när du skapar era texter och marknadsinsatser.

Bred målgrupp?

Många skolor har en bred målgrupp som lockas av olika saker. En del av era utbildningar riktar sig kanske till äldre som vill djupdyka och profilera sig inom ett ämne, medan andra linjer är mer ämnade för unga som vill läsa upp sina betyg inför vidare studier. Första steget är att vara medveten om detta och definiera de olika målgrupperna. Det andra steget är att nischa sin kommunikation efter dessa. Att målgruppsanpassa och skräddarsy sina texter är många gånger mer inkluderande än att skapa en text som förväntas passa alla mottagare.

Millennials - din kommande målgrupp

”Millennials” är generationen födda mellan år 1995 – 2010. Millennials har vuxit upp med IT och digitaliseringens alla hjälpmedel och enheter. De är vana vid smarta telefoner, bärbara datorer, wifi, appar och sociala medier. Det är en självklarhet för denna generation att ha tillgång till internet dygnet runt. Millennials är otåligare än tidigare generationer och vill ha hjälp, bekräftelse och svar på frågor nu. Den här målgruppen tappar intresset fort vilket betyder att du måste ”fånga dem” snabbt! Det är även därför de kallas för ”Generation Now”.

Hur ska du då tänka när du kommunicerar till denna målgrupp?

  • Tydliga knappar för ”Ansök nu” och ”Mer information”
  • Jobba med bilder och grafiska element snarare än med mycket text
  • Använd ett enkelt språk
  • Använd referenser -“Millennials” går mycket på andras omdömen snarare än på vad avsändaren säger om sig själv
  • Ha en kundsupport som är tillgänglig och gärna snabb; utdragna processer och komplicerade svar kan få “Millennials” att tappa intresset

Artikeln är skriven av Studentum - Sveriges största plattform för eftergymnasiala studier. Vi hjälper utbildningsanordnare att fylla sina klassrum.

Studentum är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med över 500 000 medlemmar. 

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera