2018-10-11 11:39Bloggposter

Lär känna dina framtida studenter!

Lär känna dina framtida studenter!Lär känna dina framtida studenter!

Vilka når du ut till genom ditt nuvarande sätt att kommunicera och hur bra känner du egentligen din målgrupp? Genom en målgruppsanalys kan du spara både tid och pengar.

För att nå sin målgrupp är det viktigt att först veta och definiera vilken målgruppen är, vad som lockar dem och vad de letar efter. Ofta behöver du inte göra en hel målgruppsanalys - det räcker mycket väl att definiera ett par nyckelpunkter som är karaktäristiska för dem. I detta fall: “Vad är viktigast för vår målgrupp i deras utbildningsval?”

Gräv där du står!
Ett snabbt och enkelt sätt att göra detta på är att fråga dina nuvarande studenter, de har ju redan valt er! Välj ut ett par elever och gör en kort intervju för att ta reda på vad som gjorde att de valde er skola framför någon annan. Deras svar är vad du ska utgå från när du skapar era texter och marknadsinsatser.

Bred målgrupp?
Många skolor har en bred målgrupp som lockas av olika saker. En del av era utbildningar riktar sig kanske till äldre som vill djupdyka och profilera sig inom ett ämne, medan andra linjer mer är ämnade för unga som vill läsa upp sina betyg inför vidare studier. Första steget är att vara medveten om detta och definiera de olika målgrupperna. Det andra steget är att nischa kommunikationen efter målgrupperna. Att målgruppsanpassa och skräddarsy texter är många gånger mer effektivt än att skapa en text som förväntas passa alla mottagare.

Millennials - din kommande målgrupp
”Millennials” är generationen födda mellan år 1995 – 2010. Millennials har vuxit upp med IT och digitaliseringens alla hjälpmedel och enheter. De är vana vid smarta telefoner, bärbara datorer, wifi, appar och sociala medier. Det är en självklarhet för denna generation att ha tillgång till internet dygnet runt. Millennials är otåligare än tidigare generationer och vill ha hjälp, bekräftelse och svar på frågor nu. Den här målgruppen tappar intresset fort vilket betyder att du måste ”fånga dem” snabbt! Det är även därför de kallas för ”Generation Now”.

Hur ska du då tänka när du kommunicerar till denna målgrupp?

• Tydliga knappar för ”Ansök nu” och ”Mer information”
  • Jobba med bilder och grafiska element snarare än mycket text
  • Använd ett enkelt språk
  • Använd referenser - “Millennials” går mycket på andras omdömen snarare än på vad avsändaren säger om sig själv