2019-10-24 12:43Pressmeddelanden

Studie och yrkesvägledare samlades för Vägledarträffen i Göteborg

Studie- och yrkesvägledare minglar på Vägledarträffen i GöteborgMånga studie- och yrkesvägledare passade på att nätverka under frukosten på Vägledarträffen i Göteborg!

Den 24 oktober anordnade Studentum och gymnasium.se Vägledarträffen i Göteborg - en förmiddag med föreläsningar speciellt utformade för studie- och yrkesvägledare. Vägledarträffen är ett återkommande evenemang som anordnas en gång per termin i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Denna gång fick studie- och yrkesvägledarna i Göteborg lyssna till inspirerande föreläsningar från Ljungskile folkhögskola, Blueberry College och Universitet samt CSN. Teman för träffen folkhögskolan som utbildningsform och vilka möjligheter den kan erbjuda, utlandsstudier och hur CSN jobbar med studiehjälp för att göra studier möjligt för alla!

Dagen började med frukostmingel följt av föreläsningar och fika. Minglet var uppskattat av studie- och yrkesvägledarna då de fick möjlighet att nätverka, knyta kontakter samt ställa frågor till föreläsarna!

Under dagens föreläsningar ställdes det väldigt mycket frågor till föreläsarna - det var kul att se så många engagerade studie- och yrkesvägledare på plats i Göteborg! Det visar att Vägledarträffen som mötesplats verkligen behövs, säger Madeleine Hansen, kommunikationschef för gymnasium.se.

Vägledarträffen anordnas av Studentum och gymnasium.se, de två ledande söktjänsterna för eftergymnasiala respektive gymnasiala studier. Konceptet Vägledarträffen startades 2017 och har sedan dess bara ökat i antal besökare och popularitet. 2018 utökades träffen från Stockholm till att även hållas i Malmö och Göteborg. Våren 2020 kommer Vägledarträffen för första gången ske i Umeå!

Vägledarträffen i Göteborg var den sista för i höst, men eventet återvänder i vår! Läs mer om vårens träffar här!

Om studentum.se

Studentum är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med 6.3 miljoner besök om året. Vår affärsidé är att hjälpa utbildningsanordnare att hitta studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbsöktjänst, samarbetspartners, samt besök på utbildningsmässor. Studentum startades 2001 som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. Studentum är en del av EMG - Educations Media Group.