2018-11-08 15:36Bloggposter

Så förlänger du besökstiden på din hemsida

Så förlänger du besökstiden på din hemsidaSå förlänger du besökstiden på din hemsida

Tiden som besökarna tillbringar på din hemsida är en viktig indikator på hur de tar till sig ditt budskap. Om besökarna lämnar din sajt utan att tillbringa tillräckligt med tid för att kunna ta det till sig så är det något som måste åtgärdas! Men vad är egentligen en ”bra” genomsnittlig besökstid?

Självklart beror det helt på vilken typ av innehåll du har på din sajt. Dock säger det sig självt att om besökaren bara tillbringar några sekunder på en lång artikel så behöver du göra om, och göra rätt. Målet är ju att dina besökare ska få svar på sina frågor och stanna tillräckligt länge på din sida för att få en uppfattning om ditt innehåll och varumärke. Här kommer några snabba tips på hur du förbättrar besökstiden på din hemsida!

1. Förbättra läsbarheten

Det tar längre tid att läsa på en skärm än vad det tar att läsa en printad text. Texter på webben ska därför vara kortare än printade texter. Bryt upp långa textstycken i mindre delar och gör det enklare att läsa genom att använda rubriker, mellanrubriker och punktlistor. Längden på textstyckena bör inte överstiga fem rader.

2. Lägg till högkvalitativa bilder

Vi vet, bilder är svårt. Men bilder är också så mycket viktigare än du tror! Välj därför bilder med omsorg och se till att de är smakfulla och passar in i sammanhanget. Var noga med att följa ditt företags grafiska profil när du väljer bilder. Tips! Högkvalitativa bilder finns att köpa och ladda ner på exempelvis Stocksy eller ShutterStock.

3. Lotsa besökaren dit du vill

Förklara för dina besökare vad du vill att de ska göra på din hemsida och se till att varje sida har interna länkar som leder besökaren dit du vill. Om du uppmanar dem att klicka sig vidare eller konvertera, exempelvis genom att lämna en intresseanmälan eller ladda ner ett anmälningsformulär, kommer du märka hur avvisningsfrekvensen minskar och tiden ökar.

4. Skapa innehåll som startar diskussion

Hur får du dina besökare att interagera med innehållet på din sajt? Ett sätt att mäta engagemanget bland dina besökare är att integrera kommentarer, fråga dem frågor som du sedan besvarar och be dem ge sin åsikt om något. Det uppmuntrar till diskussion!

5. Skapa inspirerande och personliga berättelser

Vi älskar inspirerande och motiverande berättelser! Skapa innehåll som ger ett värde till mottagaren. Lär dem någonting, hjälp dem lösa ett problem, berätta om någon annan som har lyckats eller dela med dig av dina lärdomar. Genom att skapa värdefullt innehåll kommer du att få fler besökare, delningar, följare och i det långa loppet - längre besökstid på din sajt!