2019-09-02 14:04Pressmeddelanden

Svenskägda utbildningsjätten EMG satsar på tillväxt med techinvesteraren VerdaneSvenskägda utbildningsjätten EMG satsar på tillväxt med techinvesteraren Verdane

Educations Media Group, som driver världens ledande söktjänster inom utbildning, får en ny stark partner i form av Verdane, en tongivande skandinavisk investerare inom techbolag och e-handel. ”Vi tycker att utbildning är ett väldigt intressant område, med tanke på att sektorn förändras i snabb takt. Jag tror att allt fler skolor kommer att marknadsföra sig i digitala kanaler framöver, där har EMG en väldigt stark position.”, säger Jakob Tolleryd, Partner på Verdane.

EMG grundades 2001 med visionen att hjälpa alla i världen att hitta rätt utbildning. Affärsidén består av att koppla samman utbildningsföretag med privatpersoner och andra företag som vill hitta utbildningar. I dag driver EMG ett 20-tal söktjänster inom utbildning och hade över 30 miljoner besök på sina sajter det gångna året, där i bland studentum.se, utbildning.se och educations.com. Företaget har 170 medarbetare med kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Mannheim och Helsingfors.

Nu går Verdane, ledande tillväxtpartner för nordeuropeiska techbolag, in som delägare efter Novax, som är en del av Axel Johnson-koncernen. Grundarna Fredrik Söderlindh (VD), Fredrik Högemark (CIO) och Mattias Säker (COO) kommer att vara kvar på EMG och utökar sitt ägande till majoritetsägande i samband med uppköpet.

Verdane har bred erfarenhet av digitala affärsmodeller och marknadsplatser online, och teamet förstår våra utmaningar. Det är perfekt tajming för oss att välkomna en teknisk investerare som hjälper oss att öka tillväxten och fortsätta expandera internationellt mot vår vision ”to help everyone in the world to find the right education”. Vi är mycket stolta över vad vi har uppnått tillsammans med Novax sedan 2010 och ser fram emot att fortsätta resan med en ny stark partner, säger Fredrik Söderlindh, vd och medgrundare av EMG.

För Verdane känns investeringen helt rätt då framtidsprognoser visar att det är digitala marknadsplatser som kommer att dominera marknadsföringen vad gäller utbildning framöver.

EMG-teamet har en helt fantastisk energi och vision. De har drivit det här bolaget i nästan 20 år och är fortfarande lika taggade och drivna som när de kickade igång. Onlineutbildning och möjligheten att läsa utomlands kommer innebära ett paradigmskifte i hur kunskap intas och hur man marknadsför utbildning. EMG:s marknadsplatser erbjuder en ledande plattform för att möjliggöra den utvecklingen, säger Jakob Tolleryd, Partner på Verdane.

Verdane samarbetar med 19 nordiska och tyska bolag med stark digital närvaro och EMG är i sällskap med varumärken som MatHem, RoyalDesign, Boozt, Desenio och EasyPark. Det digitala fokuset ligger väl i linje med EMG:s vision om att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Söderlindh, VD
EMG - Educations Media Group