2019-02-15 10:09Bloggposter

Recensioner – låt studenterna skryta åt dig!

Recensioner – låt studenterna skryta åt dig!Recensioner – låt studenterna skryta åt dig!

Låt andra sköta skrytet åt dig och inkludera flera. Recensioner är inte bara det nya sättet att kommunicera på, det är även ett sätt för dig som utbildningsanordnare att fylla klassrummen, medan du gör annat.

Att åsikter från någon lik en själv väger tyngre än från en person som inte är i samma situation är ett faktum. Kolla bara på Hotels.com eller Booking.com, två av de största siterna för hotellbokning idag, där mer eller mindre allt innehåll är användargenererat och bygger på omdömen från andra. Eller Tripadvisor.com, världens numera största resesite, där användarna rekommenderar och recenserar allt från restauranger till sevärdheter från sina resor.

Recensioner på nätet är det nya “word by mouth”, det nya sättet att rekommendera andra att göra som man själv gör. Förutom det självklara - att man faktiskt väger in andras åsikter när man gör sitt eget val, så har Studentum sammanställt två andra argument till varför ni som utbildningsanordnare ska satsa mer på omdömen både i era egna kanaler och på andra plattformar.

1. Omdömen är inkluderande

De flesta företag, skolor eller organisationer har som mål att vara så öppna och inkluderande som möjligt i sin kommunikation. Man vill framföra sina kärnvärden i sin marknadsföring och visa både kunderna och konkurrenterna att man är en modern organisation.

Det är lätt att rubrikerna och innehållet låter “floskligt” och tillrättalagt om de endast kommer från er. Genom att låta era nuvarande eller tidigare studenter skriva ett omdöme om er som skola, om utbildningen eller känslan på campus blir budskapet dock något helt annat. Låt en blandning av era studenter; unga, äldre, män, kvinnor och personer med olika etnisk bakgrund berätta vad de tycker om er. Att som ny i Sverige läsa om en person med samma bakgrund som har läst upp sina betyg hos er, ger en helt annan effekt och tyngd än om rektorn berättar hur bra den Allmänna linjen är.

Omdömen i form av recensioner, intervjuer eller reportage med en mängd olika personer kan med andra ord skapa en mer inkluderande kommunikation.

2. Ökad trovärdighet

Man brukar säga att eget skryt luktar illa och det ligger något i det. Trovärdigheten och tyngden i orden om er fina skola blir väldigt mycket starkare om det är någon annan som är avsändare. Använd därför recensioner som ett sätt att föra fram det ni vill säga om er verksamhet och kvalitet - och kom ihåg att studier visar att även negativa recensioner kan vara positiva. En bra mix av ris och ros ökar trovärdigheten av skolan. För visst är det ju lite märkligt om en restaurang uteslutande fått fem stjärnor av alla besökare?

Artikeln är skriven av Studentum - Sveriges största plattform för eftergymnasiala studier. Vi hjälper utbildningsanordnare att fylla sina klassrum.