2018-12-21 15:46Bloggposter

Sociala medier - här är jobben!

Sociala medier - här är jobben!Sociala medier - här är jobben!

Användarna på sociala medier bara ökar, inget nytt under solen där. Men har du koll på branschen som vuxit fram runt om Facebook, Instagram och Snapchat? Vi reder ut begreppet “influencer”, den senaste trenden inom kommunikation, digital marknadsföring och utbildningsbranschen.

Sociala medier fortsätter att öka i popularitet och användare i en rasande takt för varje år. Faktum är att nästan 50 procent av svenskarna använder sociala medier varje dag och samtidigt har ett flertal nya yrken relaterade till sociala medier skapats. Man kan till exempel jobba heltid med att lägga ut bilder på Instagram. Men hur tjänar man pengar på sina konton på sociala medier? Och vad är en influencer? Och vem är det som får de här nya jobben?

Nutidens idoler

First things first, influencer. Vi har ingen svensk titel än men direkt översatt blir det något i stil med “påverkare”, “inverkan” eller “person med inflytande”. Vilket beskriver yrket ganska bra - det är en person som påverkar andra människor, en slags idol eller förebild. Vanligtvis när man pratar om en influencer handlar det om de personer som driver de stora kontona på sociala medier med flera tiotusentals, hundratusentals eller till och med miljontals följare.

Marknadsföring på ett "nytt" sätt

Som influencer fungerar plattformar som till exempel Instagram, Facebook och YouTube som arbetsplatsen. Företag betalar personen för att använda en produkt, besöka en plats eller äta på en restaurang och sedan skriva, fota eller prata om produkten på sin plattform. Men varför? För att personen i fråga ska få andra att också använda produkten, besöka platsen eller äta på restaurangen. Kort och gott är det marknadsföring som publiken aktivt väljer att ta del av.

Komplement till traditionell marknadsföring

Det är mycket prat om att sociala medier och influencers är framtidens marknadsföring och att det i allt högre grad kommer att bli ett vanligt komplement till den traditionella marknadsföringen. Studier visar att mottagarna, likt recensioner och omdömen på nätet, uppskattar att få tips, råd och i förlängningen marknadsföring från personer de ser upp till eller som är en trovärdig källa. Och framför allt från kanaler de aktivt själva valt att följa.

Rid med på vågen!

Det här går att applicera på din verksamhet också! Har du någon kändis eller framgångsrik person som har pluggat på din skola? Någon som har gjort karriär efter examen? Det är din influencer! Be honom eller henne göra en recension och lägg ut på din hemsida, gör en intervju eller skapa ett samarbete! Lycka till!

Artikeln är skriven av Studentum - Sveriges största plattform för eftergymnasiala studier. Vi hjälper utbildningsanordnare att fylla sina klassrum.