Den 6:e mars var det återigen dags för Studentums YH-mässa i Stockholm! För femte året i rad slog portarna upp - denna gång på Clarion Hotel Sign i Stockholm.
Yrkeshögskolor har vuxit fram som ett starkt alternativ till universitet och högskolor. YH-utbildningar varvar teori med praktik och anpassas direkt efter arbetsmarknadens behov vilket ger goda möjligheter till jobb för den studerande. 9 av 10 studenter får jobb efter examen.
I år erbjöd Studentum på ett smörgåsbord av utställare då 49 skolor var med och ställde ut på YH-mässan. Besöksrekordet på 1818 besökare visar att intresset av YH-utbildningar fortsätter att öka.
”Det är ett fantastiskt bra tillfälle för skolor att träffa sina blivande studenter. En del av de som besöker mässan vet exakt vilka utbildningar de är intresserade av och kommer för att träffa specifika utställare. Det är ett ypperligt tillfälle att få en personlig kontakt med skolan samt att få frågorna besvarade på plats! Andra mässbesökare har kanske inte bestämt vad de vill plugga och får då möjligheten inspireras bland alla olika inriktningar och segment för att hitta det som passar just dem.“ säger Anna Hansback, Event Manager på Studentum.se.
På en YH-mässa möter besökaren många skolor på en och samma gång istället för att man som studiesugen måste hålla koll på flera öppet hus-datum. Genom att vara utställare på en YH-mässa har man alltså goda möjligheter att möta många blivande studenter och hjälpa dem hitta rätt utbildning. Men hur maximerar man sin exponering på en mässa?
Ha med tydlig information (broschyrer och flyers) som kan delas ut på plats
Stick ut genom att skapa en bra aktivitet i din monter - arrangera tävlingar eller dela ut godiebags
Ha inte för mycket möbler i montern, tänk på att besökarna ska få plats!
Sitt inte ner i montern och vänta på besökarna, stå upp och var aktiv - fånga in besökarna och ställ frågor!
“Det viktigaste är att man tydligt kan se vilken skola det är som har montern och vad de inriktar sig på, så att besökaren tydligt kan se att det är den skolan som hen är intresserad av! Vi vill att alla som vill studera ska hitta en utbildning som passar just dem.”- fortsätter Anna Hansback.
Mässturnén fortsätter för Studentum!. Näst på tur är Göteborg (12/3), därefter Örebro (21/3) och sedan i Malmö (28/3).
Finn information här
eller kontakta Anna Hansback på anna.hansback@studentum.se.
Studentum är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med över 500 000 medlemmar. Vår affärsidé är att hjälpa utbildningsanordnare att hitta studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbsöktjänst, samarbetspartners, samt besök på utbildningsmässor. Studentum startades 2001 som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. Studentum är en del av EMG - Educations Media Group.